آشنایی با لاستیک خودرو
لاستیک های خودرو قطعات حیاتی هستند که تعامل مستقیم با جاده ها دارند. لاستیک ها برای ایمنی، هندلینگ، سواری و ترمز وسیله نقلیه مهم هستند. برای اطمینان از عملکرد بهینه لاستیک‌های خودرو، باید فشار هوا، تعادل و عمق آج مناسب را همراه با تراز مناسب داشته باشند.
کارنوما در زمینه فروش روغن موتور و سایر لوازم جانبی خودرو فعالیت می کند. شما می توانید بهترین روغن موتور موجود در بازار را از فروشگاه اینترنتی کارنوما خریداری کنید.
برای اطمینان از ایمنی شما - و همچنین ایمنی سرمایه گذاری خودروی شما - ضروری است که ارزیابی های منظمی از لاستیک های خود انجام دهید. در حالت ایده آل، باید حداقل یک بار در ماه یک بازرسی تایر انجام دهید. اگر در جاده‌ها با آوار یا چاله‌ها مواجه می‌شوید، در یک منطقه سرد زندگی می‌کنید یا از ماشین خود برای طی کردن مسافت‌های طولانی به طور منظم استفاده می‌کنید، ارزیابی لاستیک‌ها باید بیشتر باشد.
همچنین مهم است که تایرهای خود را قبل از رفتن به یک سفر طولانی بررسی کنید. به یاد داشته باشید که هرچه بازرسی لاستیک‌ها بیشتر باشد، احتمال اینکه یک مشکل جزئی - مانند میخ چسبیده - را قبل از تبدیل شدن به یک مشکل بزرگ، وقت‌گیر و پرهزینه برطرف کنید، بیشتر می‌شود.
 
فرسودگی لاستیک - علائمی که باید مراقب آنها باشید
تعمیر و نگهداری ناکافی اغلب باعث فرسودگی زودرس لاستیک ها می شود که منجر به فوران مکرر و پنچر شدن لاستیک ها می شود. خود تایر تنها عاملی نیست که می‌تواند بر عملکرد و وضعیت تایر تأثیر بگذارد - برای مثال، تراز ضعیف چرخ‌ها و آسیب‌دیدگی قسمت‌های تعلیق، هم می‌تواند منجر به عملکرد کمتر تایر و هم فرسودگی و پارگی سریع‌تر شود.
 
علائمی که باید در حین بازرسی بصری تایر مراقب آنها بود
1. بیش از حد تورم
فشار بیش از حد هوا به این معنی است که قسمت میانی لاستیک بیشترین تماس را با جاده دارد. در نتیجه، آج مرکزی در مقایسه با لبه‌های تایر در معرض سایش بیشتری قرار می‌گیرد.
 
2. زیر تورم
اگر فشار هوا خیلی کم باشد، می‌تواند باعث تماس لبه‌های بیرونی تایر با جاده شود. در نتیجه سایش لبه ها در مقایسه با آج مرکزی بیشتر است.
3. یک لبه که در معرض ساییدگی آج است
اگر ساییدگی آج تنها روی یک لبه لاستیک تأثیر می گذارد، این نشان می دهد که چرخ های شما ناهم تراز هستند.
 
4. سایش ناسازگار آج
به چنین سایش آج به عنوان "کاپینگ" نیز گفته می شود و آنچه نشان می دهد تعادل ضعیف چرخ است یا ممکن است نیاز به تعویض اجزای سیستم تعلیق خود مانند کمک فنر داشته باشید.
 
5. برآمدگی دیواره یا بخش آج
این می تواند نشان دهنده جدایی بین تسمه های لاشه تایر باشد.
 
علائمی که باید در حین رانندگی مراقب آنها باشید
1. صداها یا لرزش های غیرمعمول
اگر متوجه هر گونه صداهای کوبنده یا لرزش شدید، ممکن است با لاستیکی روبرو شوید که تعادل خود را از دست داده است، آج لاستیک با قسمت صاف به دلیل توقف وحشتناک که چرخ ها را قفل کرده است یا لاستیک هایی با تسمه های جدا شده.
 
2. کشش به سمت یک طرف خاص
اگر در سرعت رانندگی ثابتی هستید و متوجه نوعی کشش به سمت خاصی می‌شوید، می‌تواند نشان‌دهنده این باشد که لاستیک در سمتی که خودرو به آن کشیده شده است آسیب دیده یا کم باد شده است. در برخی موارد، این کشش می تواند منعکس کننده ناهماهنگی چرخ ها یا مشکلات ترمز نیز باشد.
 
بررسی تورم
اطمینان از اینکه لاستیک‌های شما به اندازه کافی باد می‌شوند، یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای حفظ مسافت پیموده شده گاز مناسب و عمر خوب لاستیک است. از یک گیج مناسب برای ارزیابی فشار باد لاستیک خود حداقل به صورت ماهانه استفاده کنید - مطمئن شوید که از گیجی استفاده می کنید که فشار را بر حسب PSI (پوند به ازای هر چوب) ارائه می دهد.
 
انواع مختلفی از فشار سنج که احتمالاً در فروشگاه های قطعات خودرو پیدا خواهید کرد عبارتند از:
 
دیجیتال
شماره گیری کنید
استیک یا قلم
طرح های صفحه و دیجیتال دارای مزیت دوگانه دقت بالاتر و سهولت خواندن هستند، اگرچه یک چوب یا قلم سنج با کیفیت نیز باید کار را انجام دهد. به یاد داشته باشید که گیج هایی که در شیلنگ های پمپ بنزین پیدا می کنید معمولاً مورد سوء استفاده قرار می گیرند و بنابراین اغلب نادرست هستند.
 
از آنجایی که فشارهای توصیه شده برای لاستیک های سرد ارائه می شود، باید مطمئن شوید که فشار را در دمای محیط و قبل از رانندگی با وسیله نقلیه ارزیابی کنید. اگر فشار را در حالی که لاستیک‌هایتان گرم هستند بررسی کنید، می‌توانید با ضرایبی بالاتر از سطح فشار توصیه شده 5 PSI مواجه شوید. برای بررسی میزان فشار توصیه شده برای لاستیک‌های وسیله نقلیه خود، می‌توانید دفترچه راهنمای خودرو را مطالعه کنید یا برچسب اطلاعاتی که به درب راننده متصل است را بررسی کنید. اگر وسیله نقلیه قدیمی‌تری دارید، احتمالاً برچسب را در داخل درب پرکننده سوخت یا جعبه دستکش خودرو خود خواهید یافت.
 
چک کردن فشار تایر
درپوش سوپاپ قرار گرفته روی لاستیک را بردارید.
گیج را روی جریان سوپاپ لاستیک قرار دهید و محکم فشار دهید تا مطمئن شوید که هوای خروجی را نشنیده اید. در این مرحله، گیج میزان فشار باد لاستیک را نشان می دهد.
اگر فشار به هر نحوی غیر طبیعی است، متناسب با آن تنظیم کنید. در حین افزودن هوا، مطمئن شوید که شلنگ محکم به داخل شیر فشار داده شده است تا زمانی که هوا نتواند از آن خارج شود. فشار باد لاستیک را بعد از هر دو یا سه ثانیه چک کنید تا میزان هوای وارد شده به داخل لاستیک را ارزیابی کنید. این کار را تا رسیدن به سطح توصیه شده فشار هوا ادامه دهید. اگر متوجه شدید که فشار لاستیک بیش از حد است، از نوک گیج لاستیک استفاده کنید و مرکز میل سوپاپ لاستیک را فشار دهید تا هوا آزاد شود.
درپوش سوپاپ لاستیک را به عقب قرار دهید.
این فرآیند را برای هر لاستیک - از جمله لاستیک زاپاس - تکرار کنید.
تعمیر و نگهداری لاستیک
چند روش تعمیر و نگهداری مربوط به لاستیک ها وجود دارد و این روش ها باید به طور ایده آل توسط متخصصان انجام شود، زیرا آنها دانش و ابزار خاصی را می طلبند. با این حال، آگاهی از این روش ها به افزایش اعتماد به نفس شما در طول فرآیند نگهداری کمک می کند.
چرخش تایر
به یاد داشته باشید که تایرهای عقب و جلو هر وسیله نقلیه ای در بارهای یکسان عمل نمی کنند و عملکردهای ترمز و فرمان متمایز خود را دارند. این بدان معنی است که الگوهای سایش لاستیک های وسیله نقلیه شما معمولاً نابرابر است. برای لذت بردن از حداکثر عمر و عملکرد لاستیک، باید لاستیک های خودرو را بچرخانید. برای کسب اطلاعات در مورد توصیه های مسافت پیموده شده، از طریق دفترچه راهنمای مالک خودرو خود مراجعه کنید. به طور کلی، چرخش لاستیک باید بعد از هر 6000 تا 7000 مایل انجام شود.
 
بالانس تایر
لاستیک هایی که به درستی بالانس شده اند، احتمال سایش ناهموار را کاهش می دهند و منجر به عملکرد بیشتر و عمر طولانی لاستیک می شوند. چرخ‌های تایرهای متعادل حاوی وزن‌های کوچکی هستند که لرزش لاستیک را در هنگام چرخش محدود می‌کند. همچنین باید هر بار که لاستیک‌های خود را از چرخ‌هایشان خارج می‌کنید، تعادل داشته باشید، مثلاً در هنگام تعمیر پنچری.
 
کلمه پایانی
لاستیک ها از بسیاری جهات پایه و اساس ماشین شما هستند و فونداسیون ضعیف قطعا باعث ایجاد طیف گسترده ای از مشکلات می شود. بنابراین، مهم است که در زمینه نگهداری و ایمنی تایر خودرو خود دو قدم جلوتر باشید.
 
در اینجا چند منبع وجود دارد که ممکن است مفید باشد:
 
https://www.nhtsa.gov/equipment/tires

 

آردینی اوخو
سه شنبه 23 آذر 1400
بؤلوملر :