lavazemekhodro

روغن موتور به چند دسته تقسیم می شود

0 گؤروش
یازار:‌

شاید یکی از مهمترین عواملی که باعث طولانی تر شدن عمر مفید موتور خودرو می شود، انتخاب درست روغن موتور برای آن است. انتخاب درست علاوه بر عمر مفید بیشتر باعث کارکرد بهترین روغن موتور خودرو نیز می شود. برای همین هنگام خرید روغن برای موتور خودرو باید به چند نکته مهم توجه ویژه شود.

مواد تشکیل دهنده روغن موتور

کلا روغن خودرو از دو ماده اصلی تشکیل می شود که پایه اصلی نیز نوعی روغن است اما به این روغن حدود 20 درصد مواد افزودنی اضافه می شود تا عملکرد روغن تاثیر بهتری داشته باشد. از روغن برای کم نمودن اصطکاک میان اجزای موتور استفاده می شود. روغن با تاثیر بر قطعات موتور باعث روانکاری و کاهش زیاد اصطکاک شده و از خوردگی قطعات جلوگیری می نماید. اما مواد افزودنی که چیزی حدود 20 درصد روغن را تشکیل می دهد از خراب شدن این روغن در اثر گرمای تولید شده موتور جلوگیری نموده و از موتور نیز حفاظت می کند.

از موادی که به روغن پایه موتور اضافه می شود می توان به این مواد اشاره نمود.

  • بازدارنده هایی که باعث خوردگی، زنگ زدگی و سایش می شوند.
  • موادی که باعث افزایش گرانوی می شوند.
  • مواد پاک کننده.
  • کاهش دهنده کف و نقطه ریزش.
  • کم کننده اصطکاک.

دسته بندی روغن موتور

این روغن ها به سه دسته بزرگ تقسیم بندی می شوند که عبارتند از:

مینرال ها: این دسته از نفت خام گرفته شده و هیچ نوع افزودنی به آن اضافه نمی شود. قیمت کم آن باعث شده است که بسیاری از خودرو داران از آن به عنوان یک روغن مناسب برای سال ها استفاده نمایند. نکته مهم در این روغن موتور در این است که بسیار زود نیاز به تعویض پیدا می می کند.

سنتتیک ها: این نوع روغن با کیفیت بسیار بالایی است. با عمل پلیمریزاسیون از هیدروکربن ها این روغن تولید شده و برای همین دارای قیمت بسیار بالایی است. توجه به این نکته نیز ضروری است که اگر چه این نوع روغن دارای کیفیت بسیار بالایی است اما برای استفاده در بسیاری از خودرو عملکرد مناسبی ندارد.

نیمه سنتتیک ها: این نوع مخلوطی از نوع مینرال و تمام سنتتیک است. کیفیت در آن بسیار مناسب و عمل کرد مطلوبی نیز دارد. موارد مصرف این نوع نیز بیشتر در وانت بارها می باشد.

چه زمانی روغن خودرو خود را تعویض کنید

بعضی بر این عقیده هستند که هر زمان روغن موتور سیاه شد زمانی است که باید حتما آن را تعویض نمایید. اما این نکته مهم را به خاطر داشته باشید که معمولا مدت زمان مصرف هر روغن توسط شرکت تولید کننده این روغن ها بر روی بسته بندی آن ها ذکر می شود. و همیشه تغییر رنگ ملاک تعویض روغن نیست. بر روی بسته بندی حروف و اعدادی درج می شود که نشان دهنده بالا بودن کیفیت روغن در این مقدار کیلومتر است. معمولا سازندگان این روغن ها نیز سعی می کنند تا با بالا بردن کیفیت بر مقدار این زمان اضافه نمایند.

استانداردهای تعیین کیفیت روغن خودرو

برای تعیین کیفیت و نوع روغن موتور استانداردهای ویژه ای وجود دارد که به آن ها اشاره می کنیم.

ویسکوزیته: استاندارد ویسکوزیته با حروف اس ای ایی نشان داده می شود. اعداد این استاندارد نیز بین 0 تا 60 می باشد. برای همین عدد صفر در این دسته بندی کمترین مقدار ویسکوزیته را دارا می باشد و مقدار 60 نیز بیشترین مقدار ویسکوزیته روغن را نشان می دهد. بر این اساس هم روغن موتور به دو گروه مونو گرید و مالتی گرید تقسیم می شوند.

استاندارد ای پی آی: این استاندارد تعیین بهترین روغن موتور را نشان می دهد. برای خودرو های بنزینی از حرف اس و برای خودروهای دیزلی از حرف سی در این استاندارد استفاده می شود. اما برای درجه بندی کیفیت از حروف انگلیسی بعد از این دو حرف استفاده می شود. توجه نمایید که هرچه حروف به حرف ای انگلیسی نزدیک تر باشد کیفیت روغن پایین تر خواهد بود.

روغن های مونو گرید و مولتی گرید

روغن موتور مونو گرید: در فصول معینی از سال مورد استفاده واقع می شوند. این نوع با توجه به تغییر دما تاثیر خود را از دست می دهند و باید حتما در فصول مختلف تعویض شوند.

روغن موتور مولتی گرید: تولید این نوع با کیفیت بسیار بالا بوده و قابلیت تغییر ساختار روغن را در دماها های مختلف دارا می باشد. این نوع روغن ها در تمام فصول سال قابل مصرف بوده و کیفیت خود را از دست نمی دهند.

حرف دبلیو در میان دو عدد درج شده بر روی بسته بندی نشان دهنده عدم تغییرات روغن در فاصله میان این دو دما می باشد. توجه کنید که حتما انتخاب روغن برای موتور خودرو خود را به افراد با تجربه بسپارید. برای خرید بهترین روغن موتور با مناسب ترین قیمت به سایت ما مراجعه فرمایید.

آردینی اوخو
یکشنبه 20 مهر 1399
بؤلوملر :

اطلاعاتی درباره اهمیت لنت ترمز

0 گؤروش
یازار:‌

در این مقاله قصد داریم که به ارائه اطلاعاتی در مورد لنت ترمز بپردازیم. در صورتی که می خواهید در مورد لنت های ترمز ماشین اطلاعاتی را بدست آورید در این مقاله ما را همراهی کنید. ترمز ماشین حیاتی ترین بخش یک ماشین محسوب می شود و در صورتی که نتواند به خوبی وظیفه خود را انجام دهد باعث به خطر افتادن جان سرنشینان و راننده خودرو خواهد شد. به همین دلیل باید از تمامی اجزای آن به خوبی مراقبت شود. سیستم ترمز از بخش های مختلفی تشکیل شده است که شامل لنت ترمز، کاسه چرخ و دیسک ترمز می باشد. روغن ترمز نیز از دیگر اجزای سیستم ترمز محسوب می شود که در سیستم های هیدرولیک ترمز بیشترین کاربرد را دارد.

لنت ترمز

لنت ترمز در بین اجزای تشکیل دهنده سیستم ترمز از مهمترین این اجزا محسوب می شود. طریقه کار انواع لنت های ترمز بدین گونه است که موجب اصطکاک می شود و این اصطکاک حاصل تماس با کاسه ترمز است که در نهایت شتاب را در اتومبیل کاهش می دهد. برای این که لنت ترمز به خوبی عمل کند باید قدرت آن بیشتر از موتور اتومبیل باشد به همین دلیل در مواردی 10 برابر آن یا بیشتر می باشد. برای مثال در صورتی که سرعت خودرویی با وزن یک تن 130 کیلومتر بر ثانیه باشد برای متوقف ساختن آن توانی در حدود 150 کیلووات لازم است. دفع این توان از طریق تبدیل به انرژی حرارتی صورت می گیرد که در برخی موارد به 800 درجه سانتیگراد نیز می رسد. انرژی حرارتی حاصل در محیط منتشر می شود که نتیجه آن توقف خودرو یا کاهش سرعت آن خواهد بود. مهمترین ویژگی های لنت ترمز این است که ضریب اصطکاکی بالا و پایدار داشته باشد تا با تغییرات حرارتی موجب از دستن رفتن ویژگی خود نشود.

مواد تشکیل دهنده لنت های ترمز

انواع مختلفی از لنت های ترمز وجود دارند که هر کدام از آنها ممکن است که از مواد مختلفی ساخته شده باشند. برخی از لنت های ترمز از موادی تشکیل شده اند که بر اثر حرارت حاصل از اصطکاک سریع ذوب می شوند. این نوع از لنت ها هر چند ممکن است که از عملکرد قابل قبولی برخوردار باشند اما عمر کوتاهتری نیز خواهند داشت. برخی از لنت های ترمز از جنس کربن و سرامیک هستند که از لحاظ عملکرد در ترمزهای شدید مناسب نیستند اما عمر طولانی دارند.

زمان تعویض لنت های ترمز

یکی از سوالات مهمی که در مورد لنت های ترمز معمولا مطرح می شود این است که چه زمانی برای تعویض این لنت ها مناسب است. در بسیاری از خودروهای جدید در حال حاضر سیستمی وجود دارد که فرسودگی یا از کار افتادن لنت های ترمز را اطلاع می دهد. اما در برخی از خودروها نیز ممکن است که این سیستم تعبیه نشده باشد لذا لازم است که خودتان به بررسی آن بپردازید. در صورتی که ترمز می گیرید و صدای ناخوشایندی به گوش می رسد در این صورت سریعتر برای تعویض لنت ترمز اقدام کنید. از مهمترین نشانه هایی که برای تشخیص زمان تغییر لنت ترمز وجود دارد این است زمانی که برای ترمز اقدام می کنید پای خود را تا انتها پدال فشار می دهید و یا پس از طی مسافت زیاد خودرو متوقف می شود.

انتخاب مناسب ترین لنت ترمز

یکی دیگر از سوالاتی که در مورد لنت های ترمز پرسیده می شود این است که چه نوع لنتی برای خودرو مناسب است؟ اولین توصیه ای که در این مورد می شود این است که به طور معمول شرکت های سازنده لنت، لنت هایی را متناسب با خودروهای مختلف طراحی و ارائه می کنند، لذا در وهله اول برای انتخاب لنت ترمز بر اساس نوع و مدل خودرو اقدام کنید. این نوع لنت ها برای ترددهای عادی و شهر بسیار مناسب می باشند چرا که در دمای کمتر خوب عمل می کنند و عمر بیشتری نیز دارند و از آنجا که مخصوص مدل خودرو شما است صدایی نیز تولید نخواهد کرد. در صورتی که به دنبال استفاده از سایر لنت های ترمز هستید توصیه می شود که از لنت های با کیفیت نیمه فلزی و یا سرامیکی استفاده کنید.

نقش بکارگیری روغن ترمز در لنت های ترمز

روغن ترمز یکی از مهمترین اجزای سیستم ترمز محسوب می شود در واقع روغن ترمز سبب می شود که خودرو عملکرد روانی داشته باشد. کارکرد روغن ترمز بدین گونه است که وقتی راننده پدال ترمز را فشار می دهد، در نتیجه در داخل لوله ترمز روغن ترمز حرکت می کنید و سپس روتورهای آن به لنت ترمز فشار آورده و در نهایت موجب کندی سرعت و یا توقف اتومبیل می شود.

آردینی اوخو
یکشنبه 20 مهر 1399
بؤلوملر :

بهترین زمان برای تعویض فیلتر روغن

0 گؤروش
یازار:‌

یکی از مهم ترین اجزای هر خودرویی فیلتر روغن خودرو و فیلتر هوا خودرو می باشد. در واقع یک فیلتر مناسب می تواند میزان سوخت خودرو را به حداقل برساند و با بهبود عملکرد ماشین، باعث بالا بردن افزایش عمر موتور شود، به طور کلی یک فیلتر تمیز و همچنین تعویض به موقع آن می تواند از ورود هر نوع آلودگی به قطعات موتور جلوگیری کند، پس توجه داشته باشید که فیلتر روغن یک بار مصرف است و با هر بار تعویض روغن به دلیل پر شدن منافذ فیلتر و تصفیه هر چه بهتر روغن موتور لازم است تا فیلتر ماشین تعویض گردد.

فیلتر روغن چیست؟

فیلتر روغن همان فیلتر هیدرولیک است که در پیکره اصلی هر نوع خودرویی به کار گرفته می شود و مهمترین کاربرد آن تمیز کردن سیال هیدرولیک از وجود هر نوع ذرات آلوده کننده می باشد. در واقع زمانی که قطعات فلزی داخل خودرو بر اثر اصطکاک با یکدیگر تماس پیدا می کنند ذراتی از آنها جدا می شود که این ذرات به همراه برخی آلودگی های دیگر وارد روغن موتور ماشین می شوند پس لازم است تا وسیله ای مانند فیلتر دائما چرخه گردش روغن خودرو را پاکسازی نموده و یک فرایند روان را در خودرو مهیا سازد. معمولا این فیلترهای روغن در اندازه های مختلفی وجود دارند که بر مبنای حجم توری به کار رفته در آنها نامگذاری می شوند البته در هر ابعادی که باشند به راحتی می توان آنها را تعویض نمود.

عملکرد فیلترهای روغن چگونه است؟

فیلترهای روغن دقیقا عملکردی مشابه با فیلترهای هوا دارند. یعنی هنگامی که موتور، روغن سیال در خودرو را توسط یک پمپ به سمت فیلتر هدایت می کند غالبا روغن به وسیله سوراخ هایی که در سطح فیلتر تعبیه شده است پاک سازی می شوند. در قسمت عقب این جزء از ماشین یک دریچه ایمنی است که از وارد شدن هر نوع آلودگی خارجی به سیلندرها و پیستون ها جلوگیری می کند و سپس این دریچه با وارد آمدن فشار روغن به طور یکباره بسته می شود. در نهایت روغن موجود در فیلتر که توانسته از دریچه ایمنی عبور کنند به قسمت مهمی از فیلتر که ساخته شده از سلولز یا همان الیاف مصنوعی است می رسد که در این بخش کاملا تصفیه شده و روغن صاف و زلالی به وسیله سوراخ های متعدد که در قسمت میانی استوانه قرار دارد بر روی جمع آوری می شود و در پایان با فشار از بخش خروجی فیلتر به طرف موتور در حال حرکت انتقال داده می شود.

مزیت های فیلتر روغن

یک فیلتر روغن خوب می تواند در ابتدا موتور خودرو را از صدمات احتمالی در امان بدارد و باعث بالا رفتن عمر ماشین گردد. در حقیقت با کمک یک فیلتر، موتور می تواند برای سوخت گاز، بنزین و یا گازوئیل از هوای تمیزی استفاده کند و بیشترین بازدهی را برای خودرو داشته باشد. پس در هنگام استفاده از فیلتر و یا خرید فیلتر روغن به ظرفیت آن توجه کافی داشته باشید؛ زیرا هر نوع فیلتری بسته به ابعادش می تواند حجم مشخصی از هوا را پالایش کرده و به جریان هوای موتور ماشین کمک کند. بنابراین تعویض به موقع فیلترهای کاغذی امر بسیار مهمی است که می بایست با توجه به کارکرد کیلومتری خودرو این کار انجام بگیرد.

بهترین فیلتر روغن برای خودرو

امروز برخی مراکز فروش فیلتر روغن با عرضه فیلترهای تقلبی که عموما به صورت کارگاهی تهیه می شوند سعی کرده خریداران و مکانیک ها را ترغیب نماید و با ارائه دادن فیلترهای های روغن در قیمت پایینی بیشترین فروش را نصیب خود گردانند. در صورتی که این نمونه فیلترها از بی کیفیت ترین کاغذ تهیه شده اند که به خوبی نمی تواند ناخالصی های روغن را تصفیه نمایند، از طرفی پس از مدتی به علت گرما و فشار وارد آمده به لایه های فیلتر احتمال دارد کاغذ های فیلتر پاره شده و روغن با تمام ناخالصی ها و آلودگی هایش به راحتی وارد موتور خودرو شوند و در نهایت یک آسیب جدی به موتور خودرو وارد شود.

بهترین زمان برای تعویض فیلترهای روغن

اگر چه کیفیت فیلتر روغن در بالابردن عملکرد موتور خودرو نقش مهمی را ایفاء می کند اما بهتر است بدانید که استفاده از یک روغن خوب هم می تواند در اجرای این امر بسیار موثر باشد. پس با این حساب اگر شما در خودروی خود از روغن 5000 کیلومتری استفاده می کنید پس از دوبار تعویض روغن لازم است تا فیلتر حتما عوض شود اما چنانچه از روغن 2000 کیلومترب استفاده می کنید می بایست پس از هر بار تعویض روغن، فیلتر خودرو نیز تعویض گردد.

آردینی اوخو
یکشنبه 20 مهر 1399
بؤلوملر :

قیمت خرید روغن هیدرولیک فرمان

0 گؤروش
یازار:‌

یکی از مهمترین بخش هایی که امروزه در بیشتر خودروها به جز برخی خودروهای کوچک استفاده می شود سیستم فرمان هیدرولیک می باشد. حال باید بدانید طبیعتا حرکت پمپ هیدرولیک با استفاده از روغن هیدرولیک فرمان می باشد که این امر موجب شده است که چک کردن میزان روغن هیدرولیک در دوره‌ های زمانی معین بسیار مهم باشد و در صورت نیاز نیز باید این روغن سرریز شود. روغن اکسل

روغن هیدرولیک فرمان چیست؟

روغن هیدرولیک فرمان از جمله آن روغن هایی است که در خودروهای با فناوری هیدرولیک مورد استفاده قرار می گیرد. این روغن به طور کلی مانند روغن‌ ترمز عمل کرده و سبب روان ‌تر شدن چرخش فرمان و همچنین دیگر بخش‌ های هیدرولیکی خودرو خواهد شد. توجه داشته باشید این روغن به طور کلی نوعی سیال است که جهت به حرکت در آوردن قطعات مکانیکی استفاده می ‌شود، به طوری که جهت انتقال قدرت از دو عامل جریان و فشار بهره می برد. با این حال باید بدانید انواع روغن هیدرولیک در دو دسته سنتتیک و روغن نفتی قرار می گیرد. علاوه بر این لازم است توجه داشته باشید که این روغن ها نه تنها در خودروها کاربرد داشته بلکه در دیگر ابزار مکانیکی چون جک های هیدرولیکی، پمپ ها و جرثقیل ها نیز از آن استفاده می‌ شود و این روغن مهمترین نقش را بر عهده دارد.

چک کردن روغن هیدرولیک

همانطور که می دانید در بازار انواع مختلف روغن خودرو چون روغن ترمز، روغن هیدرولیک و روغن اکسل موجود می باشد که هر کدام از آنها کارکرد خاص خود را دارد. به طوری که مثلا در خصوص روغن اکسل باید بدانید این روغن تضمین ‌کننده کاهش سایش و استهلاک قطعات محرک و دنده های این بخش از سیستم انتقال قدرت خودرو می باشد. با وجود آنچه در خصوص اهمیت استفاده از این روغن ها در خودرو گفته شد طبیعتا نیاز به چک کردن دوره ای آن می باشد. با این حال باید بدانید چک کردن روغن هیدرولیک فرمان بسیار مهم بوده زیرا در صورتی که سطح این روغن کاهش پیدا کند قطعات خشک می ‌شود و این امر موجب بیشتر شدن میزان سایش قطعات خواهد شد و در نتیجه اصطکاک قطعات داخلی سیستم فرمان را به همراه داشته که این امر در نهایت منجر به شکستگی‌ یا خوردگی قطعات می‌شود؛ پس از این حتی اگر به مخزن روغن هیدرولیک اضافه کنید هیچ فایده ای نخواهد داشت. 

با این وجود در خصوص نحوه چک کردن روغن هیدرولیک فرمان باید بدانید بهترین موقع، زمانی است که از کارکرد در جای موتور مدت زمان گذشته موقع و همچنین اگر شما در حالت ایستا فرمان را به سمت چپ یا راست بچرخانید اندازه گیری روغن دقیق تر خواهد شد. البته در بعضی از خودروها نیازی به استارت زدن و چرخاندن فرمان نمی باشد زیرا روی مخزن درجه‌ بندی وجود داشته که به شما سطح روغن هیدرولیک در زمان سرد یا گرم بودن خود را نشان می‌دهد.

زمان تعویض روغن هیدرولیک

حال با وجود آنچه در خصوص اهمیت تعویض روغن هیدرولیک گفته شد طبیعتا باید در خصوص زمان مناسب برای تعویض روغنی اطلاعاتی داشته باشید. دقت کنید یکی از مهمترین راه های تشخیص خرابی این روغن، توجه به صدای خودرو در هنگام چرخاندن فرمان می باشد به طوری که اگر دقیقا هنگام چرخیدن فرمان از سمت آن صدای غیر معمول به گوشتان برسد یعنی این روغن فاسد شده و کارایی لازم را ندارد. همچنین صدای غژ غژ از فرمان نیز ممکن است به علت کاهش سطح روغن هیدرولیک باشد. علاوه بر این یکی دیگر از نشانه هایی که شما می توانید با استفاده از آن اقدام به تعویض روغن هیدرولیک فرمان کنید، سفت شدن فرمان می باشد زیرا در صورتی که این روغن فاسد شده باشد ممکن است شما تمام تلاشتان را بکنید تا فرمان را بچرخد.

عوامل فاسد شدن روغن هیدرولیک.

علاوه بر آنچه بیان شد اگر بخواهیم در خصوص مهمترین عواملی که منجر به فاسد شدن روغن هیدرولیک فرمان می شود اشاره کنیم باید بدانید مهمترین اجزا این روغن، روغن پایه بوده همچنین افزودنی های چند منظوره در آن استفاده شده است. با این حال می توان گفت مواردی چون شرایط جوی، کارکرد بسیار بالا و دمای بالای موتور از جمله مواردی است که ممکن است منجر به فاسد شدن روغن هیدرولیک شود.

قیمت خرید روغن هیدرولیک فرمان

در خصوص قیمت روغن هیدرولیک باید بدانید از آنجایی که امروزه برندهای مختلف این محصول را تولید کرده و روانه بازار می نمایند طبیعتا این قیمت کاملا متفاوت می باشد و هر چه این کیفیت بالاتر باشد قیمتی که برای خرید روغن هیدرولیک باید پرداخت شود نیز بیشتر خواهد بود.

آردینی اوخو
شنبه 5 مهر 1399
بؤلوملر :

روغن گیربکس ادینول دارای چه ویژگی هایی است

0 گؤروش
یازار:‌

یکی از مهم ترین روغن هایی که در خودرو مورد استفاده قرار می گیرد روغن گیربکس می باشد. این روغن نقش بسیاری مهم در تامین ایمنی در خودرو را برعهده دارد. برای همین نیاز است که از بهترین نوع این روغن ها استفاده شود. روغن گیربکس ادینول از پرطرفدارترین نوع این روغن ها در بازار می باشد.

روغن گیربکس چیست؟

شاید بسیاری از افراد از روغن های مصرفی در خودروها اطلاعات کمی داشته باشند و بعضی نیز تنها  روغن موتور را روغن مصرفی در خودرو بدانند اما برای این که یک خودرو هم حرکت سریع و بدون مشکلی داشته باشد  و هم از ایمنی بالایی برخوردار باشد نیاز به استفاده از روغن های متفاوتی در قسمت ها مختلف خود دارد.

از مهمترین روغن ها در خودرو، روغن گیربکس می باشد. خودرو ها معمولا به دو روش نیرو را از فرمان به چرخ ها انتقال می دهند. جعبه دنده دستی و جعبه دنده اتومات از سیستم های به کار گرفته شده در خودروها می باشد.

برای این که این قسمست از خودرو نیز به سادگی حرکت نماید نیاز است که از روغن مناسب برای پوشش دهی سطح قطعات و همچنین کم نمون اصطکاک در این بخش استفاده شود. روغن گیربکس ادینول یک روغن با کارایی بسیار بالا و کیفیت مرغوب در هر دو نوع از خودرو ها این نیاز را تامین می نماید.

روغن گیربکس ادینول

شرکت ادینول یکی از بزرگ ترین شرکت های تولید کننده محصولات نفتی می باشد که با تولید انواع روغن به کارکرد بهینه خودرو ها کمک زیادی کرده است. این شرکت با تولید دو نوع روغن گیربکس برای خودروهایی که با دنده دستی حرکت می نمایند و خودروهایی که دارای دنده اتومات هستند در بازار رقابت از دیگر رقبای خود بسیار پیش است.

روغن گیربکس خودروهایی که با سیستم دنده دستی طراحی شده اند به نام واسکازین در بازار عرضه می شود و روغن خودروهای دنده اتومات با روغن گیربکس ادینول اتومات در بازار موجود می باشد. هر کدام از این محصولات دارای ویژگی ها و مزایایی است که به بررسی آن ها می پردازیم.

روغن گیربکس واسکازین ادینول

این نوع روغن گیربکس برای روانکاری قسمت گیربکس جعبه دنده دستی و دیفرانسیل خودرو بسیار مناسب بوده و از کیفیت بسیار بالایی برخوردار است. در این نوع مواد افزودنی ویژه ای وجود دارد که حرکت چرخ دنده ها  و قسمت های مربوط به آن را در برابر فشار محافظت می نماید. گرانروی کم و سازگاری با فلزاتی مانند: فولاد و آلیاژ مس که بیشتر قسمت ها خودر با آن تولید می شود از دیگر ویژگی های این نوع روغن گیربکس ادینول می باشد.

این نوع روغن نیز بعد از زمان معینی نیاز به تعویض دارد. تعویض این روغن باعث کم شدن درجه حرارت در گیربکس و همچنین کاهش سرو صدای این قسمت می شود. با تعویض روغن گیربکس ادینول به بالا بردن عمر قطعات خودرو در این قسمت کمک زیادی می نمایید.

روغن گیربکس دنده اتومات ادینول

امروزه خودرو ها بیشتر به صورت دنده اتومات تولید می شوند. این نوع خودروها دارای کارایی بهتر و سرعت عمل بیشتر در رانندگی هستند. اما برای این که این قسمت از خودرو نیز به راحتی حرکت نماید و ایمنی و آرامش بیشتری برای سرنشینان خودرو به همراه  داشته باشد نیاز به روغن گیربکس اتومات دارد. این نوع روغن با پوشش دهی کلیه قسمت های قطعات گیربکس  از اصطکاک در این قسمت جلوگیری و از فرسودگی و سائیدگی دنده ها و قطعات وابسته به آن تا مقدار زیادی ممانعت به عمل می آورد.

از ویژگی های روغن گیربکس ادینول می توان به این موارد اشاره نمود.

  • عملکرد بالا
  • روان کاری قطعات گیربکس
  • ممانعت از اکسید شدن در دماهای بسیار بالا
  • ایجاد یک لایه محافظ جهت مقاومت در برابر خوردگی و زنگ زدگی قطعات
  • جلوگیری از رسوب مواد مضر در این قسمت
  • افزایش طول عمر قطعات گیربکس اتومات


انواع روغن گیربکس ادینول

این نوع روغن گیربکس ایدنول به دو نوع مینرال و سنتتیک تولید می شود. نوع مینرال آن برای خودروهایی با گیربکس اتومات بسیار مناسب است. اما نوع سنتتیک این روغن گیربکس برای آخرین نوع از خودروها یی که امروزه به بازار عرضه شده است و از آخرین نسل گیربکس اتومات در آن بهره برده شده است بسیار مناسب می باشد. از این نوع خودروها می توان به مگان، ال نود،206 و 207 اشاره نمود.

نحوه خرید روغن های ادینول

برای خرید انواع روغن گیربکس ادینول باید از افراد با تجربه در این زمینه کمک بگیرید. سایت ما  با عرضه انواع روغن ادینول برای خودروها با دنده دستی و دنده اتومات با مناسب ترین قیمت و بهترین کیفیت به مشتریان گرامی خدمات ارائه می نماید. برای اطلاع از نحوه خرید و یا مشاهده لیست قیمت انواع این روغن ها به این سایت مراجعه فرمایید. کارشناسان در این بخش آماده پاسخگویی به شما عزیزان می باشند.        

آردینی اوخو
شنبه 5 مهر 1399
بؤلوملر :

روغن ماشین چیست و چه استفاده ای از آن می شود؟

0 گؤروش
یازار:‌

در سالیان گذشته از روغن های گیاهی و حیوانی برای چرخ دنده های ارابه و گاری استفاده می شد. اما امروزه با پیشرفت تکنولوژی روغن صنعتی از جمله روغن ماشین به دلیل مقاومت بالاتر و کاربری بهتری که داشتند جایگزین شدند و عملکرد ماشین آلات و عمر استفاده از آنان نیز بیشتر شد.

روغن ماشین

برای اینکه یک روغن ماشین مناسب انتخاب و استفاده کنید بهتر است که ابتدا دفترچه دستورالعمل اتومبیل خود را چک کنید و بر اساس توصیه های موجود در آن و توسط شرکت سازنده اقدام به خرید مناسب ترین روغن موتور نمایید. برای این که با انواع مختلف روغن موتور آشنایی پیدا کنید بهتر است نحوه ساخت آن، سطح کیفی آن، مواد افزودنی موجود در آن و... را مطالعه کنید. مواد افزودنی که در روغن ماشین به کار برده می شود سبب خنک شدن موتور اتومبیل و تمیز نگه داشته شدن آن می شود که این خود سبب کارایی بهتر و بیشتر اتومبیل می شود. به طور کلی سلامت موتور خودرو ارتباط مستقیمی با مصرف سوخت، شتاب و پویایی و یا میزان آلایندگی خودرو دارد که استفاده از یک روغن ماشین مناسب می تواند به این امر کمک بسزایی کند.


روغن صنعتی

به دنبال صنعتی شدن بسیاری از کشورهای دنیا نیاز به روغن های صنعتی که کیفیت بالا و مقاومت مطلوبی داشته باشند بیشتر احساس شد. قبل از هر چیز سعی بر این بود که روغن های صنعتی بهتر تصفیه شده و با افزودن مواد مختلف کیفیت و کارایی این دسته از روغن ها افزایش یابد. اما علی رغم موفقیتی که در این خصوص صورت گرفت، رفته رفته صاحبان صنایع متوجه شدند که نیاز به روغن های صنعتی متعددی با خصوصیات ویژه و مخصوص به خود را دارند که به عنوان مثال می تواند روغن ماشین را نام برد که تنها برای استفاده در موتور اتومبیل می بایست مورد استفاده قرار گیرد.

امروزه با پیشرفت تکنولوژی و تجهیزات گسترده در فناوری، روغن های صنعتی از طریق فعل و انفعالات گوناگون و پیچیده ای بدست می آیند که حتی تحت فشار بسیار زیاد و درجه حرارت بالایی تولید شده و برای کاربردهای ویژه ای در دسترس قرار می گیرد.


تاریخچه روغن های صنعتی

تا نیمه قرن 19 میلادی برای این که ارابه ها و چرخ های گاری روغن کاری شود از روغن های حیوانی و طبیعی برای این امر استفاده می کردند و چیزی به اسم روغن های صنعتی وجود نداشت. روغن های حیوانی و گیاهی مقاومت کمی داشتند و به سرعت تجزیه یا فاسد می شدند که صرفه مالی نیز نداشتند. به مرور زمان نیاز وسایل حمل و نقل به وجود روغن هایی که اصطکاک بین سطوح متحرک را کاهش دهد بیشتر احساس شد و با صنعتی شدن تدریجی کشورها راهکار هایی برای حل این مشکل ابداع شد.

پـس از اسـتخراج نفت و پیشرفت صنایع مختلف، فرآیند تصفیه و تقطیر روغن های نفتی بهبود پیدا کرد و رفته رفته روغن های صنعتی جایگزین روغن های گیاهی و حیوانی شدند. . استفاده از روغن های صنعتی متداول گردید.


علائمی که بیانگر نیاز خودرو به تعویض روغن می باشد

اگر روغن ماشین کثیف شده باشد، سفت شدن دنده چرخ ماشین را به دنبال خواهد داشت. این مورد را از آن جا می توانید متوجه شوید که موتور از هر دفعه لرزش بیشتری دارد که به دلیل ایجاد اصطکاک بین پیستون ها و رینگ موتور ماشین اتفاق می افتد. استفاده از یک روغن ماشین مناسب می تواند مانع از ایجاد اصطکاک و اختلال در عملکرد موتور اتومبیل شما شود. وقتی که روغن اتومبیل کثیف باشد، این امر باعث سفت شدن آن و در نتیجه عدم روغن ریزی مناسب می شود و قدرت موتور کاهش پیدا می کند.  

اگر موتور اتومبیل شما صدای ضربه ای از خود ایجاد کند، به این معناست که روغن موتور شما نیاز به تعویض دارد. در حقیقت اگر صدای ضربه ای از موتور شنیدید یعنی مدت زمان زیادی است که به موتور بی توجهی کرده اید تا جایی که حتی ممکن است روغن موتور نیز کارایی چندانی نداشته و احتیاج به تعمیرات اساسی تری باشد.


زمان مناسب تعویض روغن ماشین

به توصیه سازندگان خودرو بهتر است خودروهایی که با بنزین کار می کنند حدودا سالی یک بار اقدام به تعویض روغن موتور اقدام کنند. این گفته برای خودروهایی که تحت شرایط عادی کار می کنند صادق است در صورتی که اگر از اتومبیل خود زیاد کار بکشید و کیلومتر بیشتری از حد معمول (حدود 12000 کیلومتر در سال) داشته باشد قضیه متفاوت است و بر اساس کیلومتر ماشین می بایست برای تعویض روغن موتور نیز اقدام کنید. عوامل دیگری مثل ترافیک زیاد، استارت در هوای سرد و... نیز می تواند باعث تعویض سریع تر روغن موتور شود.

آردینی اوخو
شنبه 5 مهر 1399
بؤلوملر :