در سالیان گذشته از روغن های گیاهی و حیوانی برای چرخ دنده های ارابه و گاری استفاده می شد. اما امروزه با پیشرفت تکنولوژی روغن صنعتی از جمله روغن ماشین به دلیل مقاومت بالاتر و کاربری بهتری که داشتند جایگزین شدند و عملکرد ماشین آلات و عمر استفاده از آنان نیز بیشتر شد.

روغن ماشین

برای اینکه یک روغن ماشین مناسب انتخاب و استفاده کنید بهتر است که ابتدا دفترچه دستورالعمل اتومبیل خود را چک کنید و بر اساس توصیه های موجود در آن و توسط شرکت سازنده اقدام به خرید مناسب ترین روغن موتور نمایید. برای این که با انواع مختلف روغن موتور آشنایی پیدا کنید بهتر است نحوه ساخت آن، سطح کیفی آن، مواد افزودنی موجود در آن و... را مطالعه کنید. مواد افزودنی که در روغن ماشین به کار برده می شود سبب خنک شدن موتور اتومبیل و تمیز نگه داشته شدن آن می شود که این خود سبب کارایی بهتر و بیشتر اتومبیل می شود. به طور کلی سلامت موتور خودرو ارتباط مستقیمی با مصرف سوخت، شتاب و پویایی و یا میزان آلایندگی خودرو دارد که استفاده از یک روغن ماشین مناسب می تواند به این امر کمک بسزایی کند.


روغن صنعتی

به دنبال صنعتی شدن بسیاری از کشورهای دنیا نیاز به روغن های صنعتی که کیفیت بالا و مقاومت مطلوبی داشته باشند بیشتر احساس شد. قبل از هر چیز سعی بر این بود که روغن های صنعتی بهتر تصفیه شده و با افزودن مواد مختلف کیفیت و کارایی این دسته از روغن ها افزایش یابد. اما علی رغم موفقیتی که در این خصوص صورت گرفت، رفته رفته صاحبان صنایع متوجه شدند که نیاز به روغن های صنعتی متعددی با خصوصیات ویژه و مخصوص به خود را دارند که به عنوان مثال می تواند روغن ماشین را نام برد که تنها برای استفاده در موتور اتومبیل می بایست مورد استفاده قرار گیرد.

امروزه با پیشرفت تکنولوژی و تجهیزات گسترده در فناوری، روغن های صنعتی از طریق فعل و انفعالات گوناگون و پیچیده ای بدست می آیند که حتی تحت فشار بسیار زیاد و درجه حرارت بالایی تولید شده و برای کاربردهای ویژه ای در دسترس قرار می گیرد.


تاریخچه روغن های صنعتی

تا نیمه قرن 19 میلادی برای این که ارابه ها و چرخ های گاری روغن کاری شود از روغن های حیوانی و طبیعی برای این امر استفاده می کردند و چیزی به اسم روغن های صنعتی وجود نداشت. روغن های حیوانی و گیاهی مقاومت کمی داشتند و به سرعت تجزیه یا فاسد می شدند که صرفه مالی نیز نداشتند. به مرور زمان نیاز وسایل حمل و نقل به وجود روغن هایی که اصطکاک بین سطوح متحرک را کاهش دهد بیشتر احساس شد و با صنعتی شدن تدریجی کشورها راهکار هایی برای حل این مشکل ابداع شد.

پـس از اسـتخراج نفت و پیشرفت صنایع مختلف، فرآیند تصفیه و تقطیر روغن های نفتی بهبود پیدا کرد و رفته رفته روغن های صنعتی جایگزین روغن های گیاهی و حیوانی شدند. . استفاده از روغن های صنعتی متداول گردید.


علائمی که بیانگر نیاز خودرو به تعویض روغن می باشد

اگر روغن ماشین کثیف شده باشد، سفت شدن دنده چرخ ماشین را به دنبال خواهد داشت. این مورد را از آن جا می توانید متوجه شوید که موتور از هر دفعه لرزش بیشتری دارد که به دلیل ایجاد اصطکاک بین پیستون ها و رینگ موتور ماشین اتفاق می افتد. استفاده از یک روغن ماشین مناسب می تواند مانع از ایجاد اصطکاک و اختلال در عملکرد موتور اتومبیل شما شود. وقتی که روغن اتومبیل کثیف باشد، این امر باعث سفت شدن آن و در نتیجه عدم روغن ریزی مناسب می شود و قدرت موتور کاهش پیدا می کند.  

اگر موتور اتومبیل شما صدای ضربه ای از خود ایجاد کند، به این معناست که روغن موتور شما نیاز به تعویض دارد. در حقیقت اگر صدای ضربه ای از موتور شنیدید یعنی مدت زمان زیادی است که به موتور بی توجهی کرده اید تا جایی که حتی ممکن است روغن موتور نیز کارایی چندانی نداشته و احتیاج به تعمیرات اساسی تری باشد.


زمان مناسب تعویض روغن ماشین

به توصیه سازندگان خودرو بهتر است خودروهایی که با بنزین کار می کنند حدودا سالی یک بار اقدام به تعویض روغن موتور اقدام کنند. این گفته برای خودروهایی که تحت شرایط عادی کار می کنند صادق است در صورتی که اگر از اتومبیل خود زیاد کار بکشید و کیلومتر بیشتری از حد معمول (حدود 12000 کیلومتر در سال) داشته باشد قضیه متفاوت است و بر اساس کیلومتر ماشین می بایست برای تعویض روغن موتور نیز اقدام کنید. عوامل دیگری مثل ترافیک زیاد، استارت در هوای سرد و... نیز می تواند باعث تعویض سریع تر روغن موتور شود.

شنبه 5 مهر 1399
بؤلوملر :