یکی از مهمترین بخش هایی که امروزه در بیشتر خودروها به جز برخی خودروهای کوچک استفاده می شود سیستم فرمان هیدرولیک می باشد. حال باید بدانید طبیعتا حرکت پمپ هیدرولیک با استفاده از روغن هیدرولیک فرمان می باشد که این امر موجب شده است که چک کردن میزان روغن هیدرولیک در دوره‌ های زمانی معین بسیار مهم باشد و در صورت نیاز نیز باید این روغن سرریز شود. روغن اکسل

روغن هیدرولیک فرمان چیست؟

روغن هیدرولیک فرمان از جمله آن روغن هایی است که در خودروهای با فناوری هیدرولیک مورد استفاده قرار می گیرد. این روغن به طور کلی مانند روغن‌ ترمز عمل کرده و سبب روان ‌تر شدن چرخش فرمان و همچنین دیگر بخش‌ های هیدرولیکی خودرو خواهد شد. توجه داشته باشید این روغن به طور کلی نوعی سیال است که جهت به حرکت در آوردن قطعات مکانیکی استفاده می ‌شود، به طوری که جهت انتقال قدرت از دو عامل جریان و فشار بهره می برد. با این حال باید بدانید انواع روغن هیدرولیک در دو دسته سنتتیک و روغن نفتی قرار می گیرد. علاوه بر این لازم است توجه داشته باشید که این روغن ها نه تنها در خودروها کاربرد داشته بلکه در دیگر ابزار مکانیکی چون جک های هیدرولیکی، پمپ ها و جرثقیل ها نیز از آن استفاده می‌ شود و این روغن مهمترین نقش را بر عهده دارد.

چک کردن روغن هیدرولیک

همانطور که می دانید در بازار انواع مختلف روغن خودرو چون روغن ترمز، روغن هیدرولیک و روغن اکسل موجود می باشد که هر کدام از آنها کارکرد خاص خود را دارد. به طوری که مثلا در خصوص روغن اکسل باید بدانید این روغن تضمین ‌کننده کاهش سایش و استهلاک قطعات محرک و دنده های این بخش از سیستم انتقال قدرت خودرو می باشد. با وجود آنچه در خصوص اهمیت استفاده از این روغن ها در خودرو گفته شد طبیعتا نیاز به چک کردن دوره ای آن می باشد. با این حال باید بدانید چک کردن روغن هیدرولیک فرمان بسیار مهم بوده زیرا در صورتی که سطح این روغن کاهش پیدا کند قطعات خشک می ‌شود و این امر موجب بیشتر شدن میزان سایش قطعات خواهد شد و در نتیجه اصطکاک قطعات داخلی سیستم فرمان را به همراه داشته که این امر در نهایت منجر به شکستگی‌ یا خوردگی قطعات می‌شود؛ پس از این حتی اگر به مخزن روغن هیدرولیک اضافه کنید هیچ فایده ای نخواهد داشت. 

با این وجود در خصوص نحوه چک کردن روغن هیدرولیک فرمان باید بدانید بهترین موقع، زمانی است که از کارکرد در جای موتور مدت زمان گذشته موقع و همچنین اگر شما در حالت ایستا فرمان را به سمت چپ یا راست بچرخانید اندازه گیری روغن دقیق تر خواهد شد. البته در بعضی از خودروها نیازی به استارت زدن و چرخاندن فرمان نمی باشد زیرا روی مخزن درجه‌ بندی وجود داشته که به شما سطح روغن هیدرولیک در زمان سرد یا گرم بودن خود را نشان می‌دهد.

زمان تعویض روغن هیدرولیک

حال با وجود آنچه در خصوص اهمیت تعویض روغن هیدرولیک گفته شد طبیعتا باید در خصوص زمان مناسب برای تعویض روغنی اطلاعاتی داشته باشید. دقت کنید یکی از مهمترین راه های تشخیص خرابی این روغن، توجه به صدای خودرو در هنگام چرخاندن فرمان می باشد به طوری که اگر دقیقا هنگام چرخیدن فرمان از سمت آن صدای غیر معمول به گوشتان برسد یعنی این روغن فاسد شده و کارایی لازم را ندارد. همچنین صدای غژ غژ از فرمان نیز ممکن است به علت کاهش سطح روغن هیدرولیک باشد. علاوه بر این یکی دیگر از نشانه هایی که شما می توانید با استفاده از آن اقدام به تعویض روغن هیدرولیک فرمان کنید، سفت شدن فرمان می باشد زیرا در صورتی که این روغن فاسد شده باشد ممکن است شما تمام تلاشتان را بکنید تا فرمان را بچرخد.

عوامل فاسد شدن روغن هیدرولیک.

علاوه بر آنچه بیان شد اگر بخواهیم در خصوص مهمترین عواملی که منجر به فاسد شدن روغن هیدرولیک فرمان می شود اشاره کنیم باید بدانید مهمترین اجزا این روغن، روغن پایه بوده همچنین افزودنی های چند منظوره در آن استفاده شده است. با این حال می توان گفت مواردی چون شرایط جوی، کارکرد بسیار بالا و دمای بالای موتور از جمله مواردی است که ممکن است منجر به فاسد شدن روغن هیدرولیک شود.

قیمت خرید روغن هیدرولیک فرمان

در خصوص قیمت روغن هیدرولیک باید بدانید از آنجایی که امروزه برندهای مختلف این محصول را تولید کرده و روانه بازار می نمایند طبیعتا این قیمت کاملا متفاوت می باشد و هر چه این کیفیت بالاتر باشد قیمتی که برای خرید روغن هیدرولیک باید پرداخت شود نیز بیشتر خواهد بود.

شنبه 5 مهر 1399
بؤلوملر :