در این مقاله قصد داریم که به ارائه اطلاعاتی در مورد لنت ترمز بپردازیم. در صورتی که می خواهید در مورد لنت های ترمز ماشین اطلاعاتی را بدست آورید در این مقاله ما را همراهی کنید. ترمز ماشین حیاتی ترین بخش یک ماشین محسوب می شود و در صورتی که نتواند به خوبی وظیفه خود را انجام دهد باعث به خطر افتادن جان سرنشینان و راننده خودرو خواهد شد. به همین دلیل باید از تمامی اجزای آن به خوبی مراقبت شود. سیستم ترمز از بخش های مختلفی تشکیل شده است که شامل لنت ترمز، کاسه چرخ و دیسک ترمز می باشد. روغن ترمز نیز از دیگر اجزای سیستم ترمز محسوب می شود که در سیستم های هیدرولیک ترمز بیشترین کاربرد را دارد.

لنت ترمز

لنت ترمز در بین اجزای تشکیل دهنده سیستم ترمز از مهمترین این اجزا محسوب می شود. طریقه کار انواع لنت های ترمز بدین گونه است که موجب اصطکاک می شود و این اصطکاک حاصل تماس با کاسه ترمز است که در نهایت شتاب را در اتومبیل کاهش می دهد. برای این که لنت ترمز به خوبی عمل کند باید قدرت آن بیشتر از موتور اتومبیل باشد به همین دلیل در مواردی 10 برابر آن یا بیشتر می باشد. برای مثال در صورتی که سرعت خودرویی با وزن یک تن 130 کیلومتر بر ثانیه باشد برای متوقف ساختن آن توانی در حدود 150 کیلووات لازم است. دفع این توان از طریق تبدیل به انرژی حرارتی صورت می گیرد که در برخی موارد به 800 درجه سانتیگراد نیز می رسد. انرژی حرارتی حاصل در محیط منتشر می شود که نتیجه آن توقف خودرو یا کاهش سرعت آن خواهد بود. مهمترین ویژگی های لنت ترمز این است که ضریب اصطکاکی بالا و پایدار داشته باشد تا با تغییرات حرارتی موجب از دستن رفتن ویژگی خود نشود.

مواد تشکیل دهنده لنت های ترمز

انواع مختلفی از لنت های ترمز وجود دارند که هر کدام از آنها ممکن است که از مواد مختلفی ساخته شده باشند. برخی از لنت های ترمز از موادی تشکیل شده اند که بر اثر حرارت حاصل از اصطکاک سریع ذوب می شوند. این نوع از لنت ها هر چند ممکن است که از عملکرد قابل قبولی برخوردار باشند اما عمر کوتاهتری نیز خواهند داشت. برخی از لنت های ترمز از جنس کربن و سرامیک هستند که از لحاظ عملکرد در ترمزهای شدید مناسب نیستند اما عمر طولانی دارند.

زمان تعویض لنت های ترمز

یکی از سوالات مهمی که در مورد لنت های ترمز معمولا مطرح می شود این است که چه زمانی برای تعویض این لنت ها مناسب است. در بسیاری از خودروهای جدید در حال حاضر سیستمی وجود دارد که فرسودگی یا از کار افتادن لنت های ترمز را اطلاع می دهد. اما در برخی از خودروها نیز ممکن است که این سیستم تعبیه نشده باشد لذا لازم است که خودتان به بررسی آن بپردازید. در صورتی که ترمز می گیرید و صدای ناخوشایندی به گوش می رسد در این صورت سریعتر برای تعویض لنت ترمز اقدام کنید. از مهمترین نشانه هایی که برای تشخیص زمان تغییر لنت ترمز وجود دارد این است زمانی که برای ترمز اقدام می کنید پای خود را تا انتها پدال فشار می دهید و یا پس از طی مسافت زیاد خودرو متوقف می شود.

انتخاب مناسب ترین لنت ترمز

یکی دیگر از سوالاتی که در مورد لنت های ترمز پرسیده می شود این است که چه نوع لنتی برای خودرو مناسب است؟ اولین توصیه ای که در این مورد می شود این است که به طور معمول شرکت های سازنده لنت، لنت هایی را متناسب با خودروهای مختلف طراحی و ارائه می کنند، لذا در وهله اول برای انتخاب لنت ترمز بر اساس نوع و مدل خودرو اقدام کنید. این نوع لنت ها برای ترددهای عادی و شهر بسیار مناسب می باشند چرا که در دمای کمتر خوب عمل می کنند و عمر بیشتری نیز دارند و از آنجا که مخصوص مدل خودرو شما است صدایی نیز تولید نخواهد کرد. در صورتی که به دنبال استفاده از سایر لنت های ترمز هستید توصیه می شود که از لنت های با کیفیت نیمه فلزی و یا سرامیکی استفاده کنید.

نقش بکارگیری روغن ترمز در لنت های ترمز

روغن ترمز یکی از مهمترین اجزای سیستم ترمز محسوب می شود در واقع روغن ترمز سبب می شود که خودرو عملکرد روانی داشته باشد. کارکرد روغن ترمز بدین گونه است که وقتی راننده پدال ترمز را فشار می دهد، در نتیجه در داخل لوله ترمز روغن ترمز حرکت می کنید و سپس روتورهای آن به لنت ترمز فشار آورده و در نهایت موجب کندی سرعت و یا توقف اتومبیل می شود.

یکشنبه 20 مهر 1399
بؤلوملر :